AZ IDEI ELSŐ TÉL

2015.01.29 18:16

2015.01.29
Tél van. Vagyis most januárra tél lett. Leesett az első hó is. Fellépések ilyenkor csak elvétve akadnak. Rengeteg idő van tehát a dolgok fejbéli újrarendezésére, új dolgok tesztelgetésre, tanulásra.

Amikor próba és klubkoncert van:
Téli, klubra optimalizált, technikai - gitáros -, "outfitem": Boss GT-6 multieffekt és kettő darab Orange Micro Terror fej, melyek két darab Laney GS212IE ládát hajtanak meg.
A hangerőre és elég sok tekergetés után a hangminőségre sem lehet panasz, legalábbis ár-érték arányban.
Viszont akad olyan kellemetlen észrevétel, ami miatt írnék az Orange vendégkönyvébe. A Micro Terror egy előfokcsöves, tranzisztoros végerősítéssel szerelt cucc, meglepően jó hanggal, nagyon egyszerű kezelőfelülettel, sajnos lábkapcsolási lehetőség nélkül (Fontos megjegyezni, hogy a pici  erősítők tiszta hangja és torz hangja is jó. Ezért hiányzik a lábkapcsolhatóság opciója.), ezért került a gitár és az erősítő közé egy BOSS GT-6 multieffekt, amit mellesleg azért választottam, mert tini koromban imádtam. Minden tökéletesen üzemel. Klub, valamint próba szinten is kielégítően megszólal, egészen addig, amíg nincs egy kis áramingadozás. Abban a pillanatban, ahogy ez bekövetkezik az erősítő hangja akadozni kezd. Ez a jelenség a hangerő és gain potméterek körülbelül negyven százalékra állításától figyelhető meg. Ez a számomra szükséges hangerőszint alja. Úgyhogy, ha épp akad egy feszültségstabilizátor az almáriumban érdemes bevetni, mert a cucc áramellátását nem sikerült kielégítően megoldani. Másképp fogalmazva: a megfelelő áramellátás és a lábvezérelhetőség áldozatai lettek az olcsóbbá és könnyebbé tételért felelős mérnököknek. Furcsa is, hogy az erősítő dobozának kibontásakor nem egy szimpla tápkábelt találunk, hanem egy gagyibb laptoptöltőt. De ha jó minőségű áramot kap a cucc, akkor minden rendben.
Ezekkel a kellemetlen tapasztalatokkal estem neki -a szokásos módon beázott- Josefinában tartott Waszlavikos Ricse bulinak. De van stabilizátorunk.

Kép: Polyák Attila - Origo


Gitár és szintetizátor fronton minden változatlan. Báár láttam egy hangszert. Álmaim hangszerét.
Gibson Les Paul Standard Premium Quilt 2015 Ocean Water Perimete a lyánykori neve. Ugyanazt érzem most, mint kölyök koromban, amikor a nagy dobozos Legóra gondoltam. Szeretném.
                           

Vissza a talajra! Több alkalommal is szerencsém volt megnyilatkozni többedmagammal vagy egyedül különböző tematikájú esteken. Ezek érdekessége abban állt, hogy olyan dalok, stílusok kerültek a repertoáramba, amikkel egyébként nem foglalkoznék, pedig érdemes. Regi, bít, szká. Élvezetes és gitárosokat alázatra oktató műfajok. Javallom.

Tanulás:
Tanulás szempontjából szerencsésnek mondható a korunk. Bármi elérhető az interneten. Nem kell kimozdulni sem. Rengeteg leírás és tutorial videó áll rendelkezésre bármilyen témában. Ezek segítségével tanulok zeneszerkesztő programokban jobban eligazodni. Persze már évek óta használok demózásra különböző programokat, de ezek a videók ezen a szinten jelentősen túlmennek. Jó dolgokra bukkanhat az ügyesen kutató!

UPDATE AZ ORANGE MICRO TERRORHOZ!
2015.02.23.

Ismét csináltam egy tesztet. Az eredménye a következő: Csak abban az esetben képes a 20 Wattot leadni az erősítő, ha jó minőségű áramot, illetve 4 Ohmos ládát kap. Ha 8, 16 Ohmos ládabemenetre kötjük, illetve kevesebb, mint 230volttal működtetjük, csökken a teljesítménye, és már kevesebb, mint 20 wattnál úgy érzékeli a cucc, hogy elérte a teljesítőképessége csúcsát, ezért (műszer hiányában nem tudom pontosan mennyivel, de), valamennyivel 20W alatt leszabályoz. A leszabályzást hangakadás jelzi.
A 3 potméter szerepe az erősítőn: A volume és gain potit is maxra állítva az előfok és a végfok is túlvezérlődik. Eredménye kontrollálhatatlan gerjedés, zúgás, hangakadás. Szóval úgy tűnik, hogy az erőlködö picivel többre képes, mint 20W, de nem képes leadni, mert már korábban leszabályoz. Ebből arra merek következtetni, hogy a potméterek szerepe az, hogy a lehető legtisztább és lehető legbrutálabb hangszínt is be tudjuk állítani magunknak -ebben természetesen segítségünkre van a harmadik, Tone névre keresztelt, hangszínező potméter is-, a maximális teljesítményen. Szóval minél tisztább hangot akarunk a maximális teljesítményen, a gaint annál lejebb, a volume potit pedig annál feljebb kell állítanunk. A maximum hangerős torzított hangszín előállításához pedig fordítva kell eljárnunk. Kísérletezős a téma, de jó cucc, ár-érték arányban mindenképp megéri.

Elérhetőség

Tari Botond taribotond@gmail.com